Yeni Yollar

 


Bu yazımda kendime çizmeye çalıştığım yeni yolları paylaşmayı düşünüyorum!

Son bir yıldır tam bir ufuk genişlemesi, aydınlanma çağı yaşıyorum desem yeridir. 2022 yazından itibaren yaşadıklarım, şahit olduklarım, izleyip okuduklarımdan kısa bir bahis olacak bu. Burada, blogda paylaşmak istediklerimi de etkileyen bir son yıl hikayesi. 

23 yaşındayım ve yıllarca hayalini kurduğum o ihtişamlı üniversite zamanımın sonuna geldim. Artık tam manasıyla işsiz bir paramedik oldum. İhtişamlı diyorum çünkü öyle hayal ettirildi bana. Bu konuda koca bir nesle haksızlık yapılıyor. Bu durumu ne zaman düşünsem aklıma Fight Club'daki o ikonik sahne geliyor. Ne demişti Tyler Durden, 'televizyonla büyürken milyoner film yıldızı ya da rock yıldızı olacağımıza inandırıldık ama olmayacağız ve bunu yavaş yavaş öğreniyoruz, o yüzden çok çok öfkeliyiz.'

Evet, belki de bunu yaşayarak öğrenmem gerekti, tek yol buydu benim için. Öfkeliyim çünkü hayat herkesin bildiği gibi adil değil. Öfkeliyiz çünkü eğer iyi bir üniversiteye gidersek iyi bir işimiz olur ve buna bağlı olarak iyi bir hayatımız olur diye inandırıldık. Bunu elli yaşımdan sonra fark etmediğim ve henüz kimine göre çok erkenden fark ettiğim için Allah'a şükrediyorum. 

Çok değerli bir hocamın bahsettiği ve sıkça benimle bölümler paylaştığı 'Bir Yaşam Felsefesi Olarak Girişimcilik' podcast serisinden öğrendiğim çok fazla şey oldu. İnanç Ayar'ın hazırladığı bir seri bu. Hayatın her alanında yardımcı olacak birçok fikri altyapıyı edindirdi.  Bunlardan birkaçını madde madde paylaşmak istiyorum. Tabii kendime göre yani Mustafa formunda paylaşacağım fikirler bunlar.

  • Yaşamın her alanında hep bir daha 'iyi' olabilir, bunu makul derecede ortaya çıkarmak için uğraş ver. Aristo'nun iyisine doğru ilerle. 
  • İçsel odaklı ve dışsal odaklı olmak arasındaki farkı iyi anla. Bunu hayatına uygulamaya başladığında somut değişimler olacaktır. İçsel odaklı olmak, senin müdahale edebileceğin her türlü faktörü elinle düzeltmen, daha iyisini bulmak için kendine yönelmendir. Dışsal odaklı olmaksa, her türlü sorunda 'zaten benim dışımda birçok faktör var, hangisine yetişebilirim ki, değiştiremem bunu' deyip bahaneler arkasına sığınmaktır.
  • Aktüelde boğulma, potansiyele yoğunlaş.
  • Üretken ol, yapabileceğin mutlaka bir şey vardır, bunu kendin için sürdürülebilir ölçüde yapman senin için en iyi yoldur. Yazı yaz, video çek, podcast kaydet... Dünya artık daha adil olmaya başladı en azından bu konularda.
  • Adil olmayan avantajını iyi tanı ve onu fark oluşturabileceğin şekilde eğit. Üretken olmak kadar görünür olmanın da kaldıracı yüksektir. 
  • Herkes bir şekilde girişimci olabilir. Âşık olacağın bir problemi bul ve bunu nasıl halledebilirim diye zihnini geliştir.
  • Öğrenmeye her zaman açık ve tutkulu ol, bizi daima ileri götürecek şey bilgidir.
  • Dene yanıl, dene yanıl ama doğrusunu öğren, ders al! Kendi kendine bir konuyu öğrenmeyi bil, otonomi geliştir.
Bunun gibi daha pek çok ders niteliğinde düşünce var. Tabii bu blog yazma fikrini podcasti fark etmeden önce uygulamaya başlamıştım. Şimdi fikrimi pivot edip bende bilgisi mevcut her alanda yazmaya karar verdim. Uzun vadede hiçbir şey yapmadan sadece yazmak istiyorum. Yollarımdan biri bu. 

Derin bir öğrenme sürecine girdiğim bir diğer yol ise finans. Bir yıl sonunda belli bir mesafe katetmiş finansal okur-yazar olmak istiyorum. Son yıllarda yediden yetmişe dillerde dolaşan o ifade hepimizin aklına hemen gelmiştir. "Ekonomi çok kötü, enflasyon çok yüksek." Evet, ama önce sorulması gereken iki soru var; 1) Ekonomi nedir? 2) Enflasyon nedir?  Bunlara cevap veremeden, temellendirilmemiş düşünce kalıplarına itibar etmek çok yersiz olur.

Yine pek çoğumuzun sıklıkla dem vurduğu eğitim sistemimizde ne yazık ki parayla ilgili öğretilen hiçbir şey yok. Yıllarca ezberlettirilen şey, çok çalışın ki para kazanabilesiniz oluyor. Finans bilmek hayat kurtarır. Bu konuda da takip ettiğim insanlar ve kitaplar var. Zamanı gelince detaylı olarak buradan bahsederim.

Günümüzün küresel dünyasında salt bir konuda uzmanlık yetmiyor. İnsanın olduğu her alanla ilgili öğrenmeye kendimi teşvik ediyorum. Yine bir süredir merak ettiğim bir diğer konu davranışsal ekonomi. Rasyonel olmayan insanın her durumda aynı olay için farklı fikir ve davranış geliştirmesi üzerine düşünülmesi gereken bir konu. Bu yolda da öğrendiklerimi paylaşmayı düşünüyorum. 

Bir sonraki yazıda görüşmek dileğiyle. 

Mustafa DİKER 20.06.2023


Yorumlar

  1. 👏🙂 takipteyizzzzz merakla, ilgiyle...

    YanıtlaSil
  2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  3. Bu da Ayşe'nin yorumu: Yazı dili çok temiz. Gayet anlaşılır olmuş. Bir cümleyi iki defa okumama gerek kalmadı. Söyledikleri ile ilgili şahsen ben de yaşadım tabiri caizse o “aydınlanma çağını”. Bir de aynı kaynaklardan beslenmemiz ile alakalı düşüncelerine katılıyorum. İnanç Ayar herkeste bir şaşkınlık yaratıyor. Dövüş kulübü filminde geçen durum ise aslında kapitalizm ile alakalı. Yazanı ve iyi işler yapanı her daim tabiki de desteklerim. Bir ara Mustafa gelsin biraz mütalaa edelim bu konuları özellikle bana ekonomi nediri anlatması lazım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ediyorum, en kısa sürede ayrıntılı bilgiler de gelecek:)

      Sil
  4. Adsız24/6/23

    Öncelikle anonim yazısından kurtulmayı denedim ancak başarılı olamadım, ben Sümeyye. Yazınızı önceki gün okudum ilk başta aklıma bir yorum gelmedi ama az önce eski defterlerimi kurcalarken 21 Eylül Salı, 2021 tarihli notumla karşılaştım. Üniversite masraflarımı ailemden destek almadan yeteneklerimi kullanarak nasıl karşılayabilirim tartışması yapmışım kendimle. Bunu görünce aklıma yazınız geldi. Ben öğrenebildim mi finans konusunu pek emin değilim ama mutlaka öğrenmem gerektiğini notlardaki yanlış hesaplar yapan, tutarsız hayaller kuran halimden pek ala anlamış oldum. :) o yüzden değindiğiniz nokta çok doğru bir nokta. Diğer yazılarınızı ilgiyle takipteyiz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlginiz için teşekkür ederim, bu konuyu daha detaylı öğrenip yazmak niyetindeyim.

      Sil
  5. Derviş hocanın yorumunu da şuraya ekleyip posta güvercinliği görevimi 🙈 tamamlayayım. "Eskiye kıyasla Mustafa'nın dili harikuladelik gösteriyor.. Meseleler arasında suhuletle geçişi sağlaması ve bağı hiç koparmadan kurması gerçekten çok güzel."

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar